Ta en titt på svarene til de oftest stilte spørsmålene nedenfor.

Hvis du har spørsmål som ikke blir besvart her, kan du kontakte oss via: kunder@degiro.co.no, eller de andre kontakt metodene som er angitt på «Kontakt oss»-siden ovenfor.

Bli kunde

Via registreringsskjemaet, kan du bli registrert innen ca 15 minutter. Du har tilgang så fort vi har mottatt dette og dine overførte midler. Dette tar vanligvis 2 arbeidsdager fra du har utført betalingen til disse pengene er registrert hos oss.

Hvis du ønsker å åpne en felleskonto med din partner eller en bedriftskonto, så kan du også bruke registreringsskjemaet. Imidlertid trenger vi en underskrift fra begge kontoinnehavere her.

For mer informasjon, vennligst kontakt vår kundeservice via: kunder@degiro.co.no.

Ja, selvfølgelig. Alt som trenges er å fylle inn registreringsskjemaet. I tillegg til opplysningene av den juridiske personen og direktørene, må du foreta et innskudd, fullføre og undertegne Akseptskjemaet.

Ja, selvfølgelig. Ta kontakt med vår kundeservice via kunder@degiro.co.no for mer informasjon.

Du må sette inn minst NOK 1. Dette er et innskudd fra din motkonto. Når vi har mottatt betalingen, kommer vi til å kontrollere at navnet stemmer overens med informasjonen som du har oppgitt under registreringsprosessen.

Nei, det er ingen kostnader involvert. Du kan bli kunde helt gratis.

Trading-muligheter

Du kan investere på nesten alle aksjemarkedene i verden. For en full oversikt over aksjemarkedene vi investerer i, gå til Produkter og markeder.

Ja. Du kan ta korte posisjoner, både intradag og over natten. Du kan velge dette for forskjellige produkter og de fleste aksjemarkeder. Det er ikke nødvendig å låne disse aksjene. DEGIRO organiserer dette for deg automatisk. Hvis du velger å gå for et kort salg, selger du aksjene som du ikke holder, med det formålet å kjøpe dem tilbake igjen senere ved en lavere pris. For å kunne gjøre korte salg, er det nødvendig at du har en «Active»- eller «Trader»-konto. Du kan velge å gå for dette så snart du har logget på.

Ja. For øyeblikket kan du handle i opsjoner på CME, Euronext, Eurex, OMX og MEFF. For å kunne handle i opsjoner, er det nødvendig at du har en «Active»- eller «Trader»-konto. Du kan velge dette så snart du har logget på.

Ja, selvfølgelig. For å kunne handle i futures, er det nødvendig at du har en «Active-» eller «Trader-»konto. Du kan velge dette så snart du har logget på.

Når du kjøper utenlandske finansielle instrumenter gjennom DEGIRO, bruker du som standard AutoFx. AutoFX veksler automatisk norske kroner til det eksakte beløpet i utenlandsk valuta, som du behøver for å gjennomføre handelen. Hvis du for eksempel vil du kjøpe europeiske finansielle instrumenter for € 3000, kjøper AutoFX 3000 EUR i stedet for NOK til spotkursen på tidspunket av handelen. På denne måten trenger du ikke å utføre valutatransaksjonen selv.

Du har også muligheten til å opprette valutakonto. Dette gjøres ved å endre valuta håndtering fra AutoFX til Manuell under Innstillinger. Med valutakonto unngår å måtte endre frem og tilbake fra norske kroner når du kjøper utenlandske finansielle instrumenter. Det er imidlertid ditt ansvar å sørge for å ha tilstrekkelig med midler i denne valutaen når du handeler i finansielle instrumenter fra utlandet.

Det er for øyeblikket mulig å opprette valutakonto i følgende valutaer: EUR

Når du handler med Auto FX koster det 0,10% av det totale beløpet. I manuell utveksling transaksjon, det koster € 10,00 + 0,02% av den totale transaksjonen. Det kommer derfor an på, hvor mye du handler i utenlandske finansielle instrumenter og hvor store beløp du ønsker å veksle, hvilken valutatransaksjonsform som er optimal for deg.

Ja. Du kan legge inn mange ulike ordretyper med DEGIRO. For en full oversikt over de aktuelle ordretyper som vi tilbyr, gå til «Produkter og markeder»-fanen på hjemmesiden. For mer informasjon om de ulike ordretypene som vi kommer til å introdusere snart, gå til vår håndbok i dokumentsenteret.

Med DEGIRO kan du plassere ordre før børsen åpner. Du trenger derfor ikke å vente til kl. 15.30 norsk tid (sommertid tatt med i betraktning) for å plassere ordre i amerikanske aksjer. Du kan plassere ordre i større amerikanske aksjer fra omtrent kl. 13.00 norsk tid.

Det vil snart være mulig å kjøpe fraksjoner av produkter (f.eks. aksjer) gjennom DEGIRO. Dette fungerer via en kombinert ordre. Du velger beløpet som du ønsker å kjøpe en kombinasjon av produkter med. Du kan da angi prosentandelen som du ønsker å investere i hvert enkelt produkt. Deretter kjøper du aksjer for gjeldene salgspris, for nøyaktig de beløpene du har angitt. Dette gjør det mulig å enkelt sammensette en spredt portefølje ved å investere fra så lite som 1 kr i fraksjoner av aksjer.

For denne type ordre velger du beløpet som du ønsker å kjøpe en kombinasjon av produkter for, og deretter angir du hvilke produkter du ønsker. Du kan angi prosentandelen som du ønsker å investere i for hvert produkt. Du kan deretter kjøpe aksjene som du har valgt for nøyaktig de beløpene som du har gitt, for prisen angitt ved det tidspunktet. Et separat gebyr gjelder for den kombinerte ordren, noe som ikke inkluderer de faste kostnadene per produkt.

Det vil snart være mulig å kjøpe fraksjoner av finansielle produkter (f.eks. aksjer) hos DEGIRO. Dette fungerer via en kombinert ordre. Du velger beløpet som du ønsker å kjøpe en kombinasjon av produkter med. Du kan da angi prosentandelen som du ønsker å investere for i hvert produkt. Deretter kjøper du aksjer for gjeldene salgspris, for nøyaktig de beløpene du har angitt. Dette gjør det mulig å enkelt sammensette en spredt portefølje ved å investere fra så lite som 1 kr i fraksjoner av en aksje.

Fra 15. januar vil vi endre rentene for debiterte penger. Begrunnelsen for endringen er den økende etterspørselen etter denne formen for finansiering, og det faktum at vi må allokere dette eksternt. Hvis du ber om allokering gjennom vår servicedesk (mulig hver måned) vil du betale den gjeldende renten. Hvis du ikke allokerer renten på debiterte penger vil renten være 4%. Derimot, hvis du ikke ber om allokering vil du bli belastet 4% årlig på en månedlig basis.

Hos DEGIRO kan du få tilgang til debiterte penger med ekstremt lave renter gjennom allokering. Kostnaden for disse allokerte midlene er som følger:

DEBIT RENTER

Valuta

Pris

Debit rente (EUR)

EONIA (minimum 0) + 1,25%

Debit rente (USD)

USD LIBOR (minimum 0) + 1,25%

Debit rente (GBP)

LIBOR (minimum 0) + 1,25%

Debit rente (SEK)

STIBOR (minimum 0) + 1,55%

Debit rente (DKK)

DKK Tomorrow/Next (minimum 0) + 1,75%

Debit rente (NOK)

NOWA (minimum 0) + 1,50%

Debit rente (PLN)

WIBOR (minimum 0) + 3,50%

Debit rente (HUF)

BUBOR (minimum 0) + 2,50%

Debit rente (CZK)

PRIBOR (minimum 0) + 3,00%

Hver måned kan du spesifisere mengde og hvilke valuta du vil allokere til din konto. Din seneste forespørsel er gjeldende, og vil tre i kraft den første dagen i den påfølgende måneden. Denne forespørselen vil automatisk bli fornyet for hver påfølgende måned, med mindre annet er spesifisert.

Allokering er enkelt:

  • Send en e-post fra din registrerte e-post til kunder@degiro.co.no med emne (subject) “allokering”
  • Oppgi de tre siste bokstavene i ditt brukernavn
  • Spesifiser valutaen og mengden du ønsker å allokere til din konto

For eksempel, hvis du ønsker å allokere 10 000 euro og 2 000 dollar for den påfølgende måneden, må du sende følgende e-post:

Emne: "Allokering"
Brukernavn: (de tre siste bokstavene)
Mengde: 10.000 EUR
Mengde: 2.000 USD

Fordelen med allokering er at du oppnår margin med ekstremt lav rente. Husk at rentene blir belastet for hele den allokerte mengde, også når den blir delvis brukt. Din forespørsel vil alltid bli fullført, men debiterte penger er begrenset av tilgjengelig margin på din konto.

Ikke-allokerte debiterte penger er tilgjengelige til en årlig rente på 4%. Renter blir belastet månedlig.

Logg inn

Gå til www.degiro.co.no og klikk på «Logg inn» øverst i høyre hjørnet av vinduet. Skriv deretter inn ditt brukernavn og passord i påloggingsvinduet og klikk på «Logg inn». Eller klikk her for å gå direkte til påloggingsvinduet for DEGIRO.

Hvis du har glemt passordet, kan du bruke funksjonen for å tilbakestile passordet på «Logg inn»-skjermen ved å klikke på «Glemt brukernavn/passord». Skriv inn ditt brukernavn og e-postadresse som du oppgav da du registrerte deg hos DEGIRO. Klikk på «Tilbakestill passord» for å motta en e-post med videre instrukser til e-postadressen som du har registrert hos oss. Hvis du har glemt ditt brukernavn (ditt brukernavn finner du også i velkomstmeldingen fra DEGIRO), ta kontakt med vårt kundeservice team via: kunder@degiro.co.no.

Vi har utviklet vår WebTrader for de nyeste versjonene til de ulike nettlesere (inkludert Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox og Safari). Vanligvis fungerer WebTraderen perfekt med de fleste nettlesere. Imidlertid kan utdaterte nettlesere av og til forårsake problemer. Vi anbefaler at du tar i bruk den nyeste versjonen av alle nettlesere, slik at du er sikker på at du mottar alle sikkerhetsoppdateringene og service-pakkene fra leverandørene.

Hvorfor oppdatere din nettleser?

  1. Utdaterte nettlesere kan inneholde sikkerhetslekkasjer.
  2. Utdaterte nettlesere kan ikke gjengi alt innholdet på denne eller andre nettsteder.
  3. Generelt sett bidrar nye nettlesere til en bedre nettopplevelse.

Velg din nettleser for mer informasjon om hvordan du kan oppdatere den.

Du kan vanligvis utføre oppdateringen selv, direkte via den korresponderende nettleseren. Hvis du ønsker å endre nettleser, kan du prøve en av følgende nettleserene:

Pengeoverføring

Slik kan du overføre penger til DEGIRO:

- Manuell overføring

Ønsker du å overføre midler til DEGIRO? Overfør beløpet til konto: 8601 5232 252 (norsk konto) i navnet av «Stichting De Giro». Hvis du overfører midlene manuelt, kommer pengene til å være tilgjengelig i WebTraderen etter to arbeidsdager.

Kontonummer: 8601 5232 252

IBAN: NO04 8601 5232 252

BIC/SWIFT:DABANO22

Logg inn på WebTraderen og klikk på «Innskudd / Uttak av midler»-knappen. Velg deretter «Overfør til motkonto»-alternativet. Angi hvor mye penger du ønsker å overføre. Vi kommer deretter til å sørge for at pengene er inne på din konto innen tre arbeidsdager. For å kunne gjøre en utbetaling til din registrerte motkonto må vi, av sikkerhetsmessige grunner, be deg om å sende oss en kopi av gyldig international identifikasjon (pass), samt et bankutdrag der IBAN og fullstendig navn er synlig.

Overføring av porteføljen

Last ned «Overfør portefølje»-skjemaet i dokumentsenteret. Fullfør dette skjemaet og send den til oss via nettet eller posten. DEGIRO refunderer ikke kostnadene som banken din belaster deg.